Billederne, farverne og lyset
Asbjørn Hillestoft
8. En fodrejse
- langs diget rundt om Helsingør
På kortet t.v. ses diget optegnet med rødt. Diget var indtil 1970'erne stort set identisk med Helsingør Bysognes afgrænsning mod vest, bortset fra længst mod nord, hvor Sct. Mariæ Sogn strakte sig langs kysten helt ud til Julebækhuset. Siden er sognegrænsen også rykket væk fra diget flere steder længere mod syd. Digets oprindelse er usikker. Det meste af det er formentlig anlagt under landboreformerne i sidste halvdel af 1700-tallet for at begrænse skader på skove og afgrøder som følge af omstrejfende græssende husdyr, men om dette forklarer hele digets oprindelse er tvivlsomt. I 1700-tallet anlagdes veje og skel i landskabet oftest efter pinligt rette linjer. Men visse afsnit af diget følger ikke rette linjer, og er derfor muligvis af ældre dato. Stendiger har temmelig sikkert været anlagt helt tilbage fra agerbrugets fødsel, hvor stenene, ligesom i dag, lå i vejen på jorden og derfor blev indsamlet og siden anvendt til diverse formål, heriblandt diger. Fotografierne er taget september-december 2014.
Oven for kystskrænten, 15-16 m over havet, begynder et stendige i fortsættelse af vegetationsgrænsen. Skellet mellem Sankt Mariæ og Hellebæk Sogne følger fra dette sted stendiget, i vore dage dog kun frem til Hornbækbanen. Tidligere var diget herfra i hele sin længde skel mellem Helsingørs bysogne og det omgivende Tikøb Sogn. Neden for kystskrænten strækker Sct. Mariæ Sogn sig stadig helt ud til Julebækhuset.
Stendiget fortsætter i syd-sydvestlig retning på et yderligere lidt stigende terræn til knap 20 m.o.h. Man bemærker desuden en tydelig højdeforskel i terrænet på digets to sider, lavest på siden ind mod Helsingør. Det samme ses mange steder langs diget og skyldes formentlig primært forordningerne i 1700-tallet, som søgte at begrænse græssende dyrs adgang til skove, plantager og markafgrøder. Det passer godt med at diget som barriere netop er sværest passabel fra Helsingør-siden, dvs. fra overdrevet, hvor kvæget gik. Højdeforskellen kan siden være blevet øget, fordi muldlaget er vokset mere på skovsiden end på marksiden.
Fra Teglstruphus og sydpå følger diget grusvejen Skovfogedvej over det åbne område indtil skovbrynet. Her skilles dige og vej. Diget bliver til et skovdige, med golfbanerne på det gamle skydeterræn på østsiden og Teglstrup Hegn på vestsiden, og grusvejen drejer ind i skoven og bliver til en skovvej.
Hvor den sydvendte strækning ender og diget slår et knæk, finder man en af de betonsten, som tidligere blev brugt til markering af skovmatrikler. Nummereringen på stenene er ikke umiddelbart gennemskuelig. I dette tilfælde begynder den i Teglstrup Hegns nordvestlige del, hvorfra den kanter sig igennem skoven med stigende numre indtil 200 her i skovens østlige udkant. Herfra fortsætter nummereringen vestpå rundt om mosedragene langs Esrumvej. Diget fortsætter i syd-sydvestlig retning.
Ved Nysø lige nord for Esrumvej ligger terrænet ca. 20 m.o.h. Her mødte diget indtil 2016 luftledningerne fra en højspændingslinjeføring vestfra. Fra masten på billedet fortsatte ledningerne som nedgravede kabler ind mod Helsingør. Siden er kablerne gravet ned på hele strækningen og masterne er væk.
Og et kig til Sverige. Man kan med en god kikkert følge med i gadelivet i bl.a. Kopparmöllegatan og Nedre Långvinkelsgatan i Helsingborg. Måske var udsigten smukkere for 50-60 år siden, før den på nærmere hold blev skæmmet af højspændingsledningerne fra transformatorstationen på Gurrevej. Når det er muligt at grave ledningerne ned ved Nysø, hvorfor kan det så ikke også lade sig gøre her?
Mellem Helsingør Værfts gamle støbehal - det nuværende Teknisk Museum - og Støberivej er diget (t.h. i billedet) tilsyneladende et ca. 2 m højt jorddige. Dette er dog en følge af afgravning på begge sider af det oprindelige stendige, som der findes rester af på ryggen af jorddiget. Nærmest Fabriksvej er der måske tale om et egentligt nyanlagt jorddige, eftersom det oprindelige stendige her findes ved foden af jorddiget på dettes vestside.
Mellem Birkedalsvej og Prøvestensvej er det mest kun synligt i form af et lavt jorddige, eller måske et tilgroet stendige, for sten titter frem hist og her. Selv om der ikke er langt til Prøvestenscenteret, retsbygningen og flere boligkvarterer, virker stedet temmelig vildsomt. Mellem diget t.v. i billedet og rækken af hældende træer t.h. har der tidligere været en markvej, som forbandt Borupgård med Kongevejen.
P.s. Siden fotoet blev taget i november 2014 er stedet blevet stærkt medtaget pga. sti- og broanlæg i tilknytning til det i 2019-23 opførte Sundhedshus.
Der er intet tilbage af diget omkring Prøvestensvej, men en lille trægruppe på nordvestsiden og en gammel eg på sydøstsiden markerer stedet, hvor det var, og hvorfra det forløb frem til slåenkrattet i billedets baggrund. Det delvis åbne område som herfra strækker sig godt en kilometer mod øst langs diget hedder Færgevejskilen. Det blev i sin tid frilagt med henblik på en fortsættelse af Helsingørmotorvejen ned mod færgelejerne. Denne plan blev efter bygningen af Øresundsbroen opgivet og Færgevejskilen er nu fredet område.
Det frivillige naturplejearbejde på Færgevejskilen omfatter bl.a. beskæring af buskads og blotlægning af udvalgte stykker af stendiget. Her ses et blotlagt stykke lige nordvest for Ellemosen. Terrænet er - omvendt af det gængse - højest på Helsingør-siden, og da digets forløb er tæt på at være stik vest-østlig, er sydsiden stærkt soleksponeret. Det muliggør at en særlig sol- og varmeelskende flora og fauna med tiden kan etablere sig.
Lige syd for Vapnagård er der et afsnit med dobbeltdige. Det nederste udgjorde formentlig i sin tid nordbredden af den kongeligt priviligerede fiskedam Starredam. Imellem de to diger kan der have løbet en smal kørevej nord om dammen. Dammen er forlængst væk, men der er stadig sumpet, i hvert fald om vinteren, neden for, dvs. syd for, dobbeltdiget. Højdeforskellen på ca. 3 m på dobbeltdigets to sider er også markant, den største overhovedet på hele diget. Starredammen overlevede en tid som navn på huset Stardamhus, som frem til omkring år 1900 lå ved diget lige øst for den nuværende Borgmester P. Christensens Sti.
På den anden side af Borgmester P. Christensens Sti - lige nord for Stolbjerg Bakke - er diget forholdsvis velbevaret. En mindre sti følger det ud til Rønnebær Alle. Borgmester P. Christensens Sti er Borupgårds tidligere kodrivergang, der endnu fandtes som en smal alle med rønnebærtræer i 1960'erne. Ved Stolbjerg Bakke havde Borupgård i en periode sin egen lille mølle.
Den store granitblok Snekkerstenen, med en anslået vægt på ca. 75 tons, har måske i sin tid været pejlepunkt for anlægget af det sidste stykke af diget ud mod stranden. Der er i dag et stakit, som markerer et stykke privat strand nordøst for Snekkerstenen, men pga. erosion, kystsikring og vejudvidelser er det nok omsonst at lede efter spor af selve diget i nutiden.